marți, 13 martie 2012

Situatiile financiare pentru anul 2011

     Pentru anul 2011 situatiile financiare se intocmesc intr-un mod diferit de cel cu care ne-am obisnuit mult timp. Avem chiar ocazia de a le depune intr-un stil comod si avantajos (din punctul de vedere al timpului, cat si al costurilor) - prin mijloace electronice - direct de pe site-ul www.e-guvernare.ro. Dovada depunerii lor nu va fi decat o recipisa, dar cu siguranta mai este ceva...trebuie sa fie o cheie de verificare a arhivei care se ataseaza la formularul inteligent elaborat de reprezentantii ANAF si pus la dispozitia contribuabililor. Sa vedem cat timp va dura modalitatea in care se verifica arhivele si modalitatea in care contribuabilii sunt anuntati ca au depus incomplet, daca este cazul, situatiile financiare.
     Referitor la modalitatea de intocmire, aceasta este clasica. Avem la dispozitie un pdf inteligent (care s-a schimbat de trei ori deja de la prima publicare a formularului, ultima modificare fiind publicata pe 12 martie 2012, din acest motiv va recomand sa-l descarcari de fiecare data de pe site-ul www.anaf.ro atunci cand incepeti sa faceti un bilant) in care se preiau fisierele unitate.txt si date.txt aferente bilantului din anul 2010 (daca este cazul desigur), apoi pe baza balantei se completeaza datele aferente rezultatelor economice inregistrate de societate in cursul anului 2011. Mare atentie trebuie acordata unor randuri noi introduse in formular, se solicita detalierea unor informatii (de exemplu datoriile la stat pe categorii: contributii, TVA si impozite etc.). Un lucru care a atras atentia este faptul ca se cere completarea numarului efectiv de salariati la data de 31 decembrie. Dupa completarea corecta a tuturor sumelor si verificarea corelatiilor care trebuie sa fie facute intre acestea, ne intoarcem pe prima pagina a formularului si apasam butonul "validare". Daca corelatiile nu sunt respectate, formularul inteligent ne arata exact unde am gresit. Daca am completat corect informatiile in campurile pentru care pdf-ul face calcule in spate pe baza unui algoritm (caci sunt multe date neverificate de pdf-ul inteligent), vom fi anuntati ca putem atasa arhiva cu celelalte documente componente ale situatiilor financiare (note explicative, raportul administratorului, PV AGA, declaratia pe propria raspundere si alte anexe, in functie de categoria din care face parte contribuabilul si de obligatiile legislative pe care le are in functie de aceasta), dar putem sari peste acest pas pentru a intocmi celelalte documente si apoi revenim.
    Urmeaza notele explicatie la situatiile financiare, in numar de 10 si cu siguranta fiecare are deja la dispozitie modele de formulare pe care le-a utilizat si pana acum. Raportul administratorului trebuie sa contina niste informatii minime precum: descrierea societatii, valoarea activelor, datoriilor, cifra de afaceri realizata, descrierea succinta a cheltuielilor angajate pentru obtinerea veniturilor, dar si profitul/pierderea obtinut/a in cursul intregului exercitiu financiar. Procesul Verbal AGA reprezinta documentului prin care se aproba situatiile financiare aferente anului trecut si se decide ce se intampla cu rezultatul contabil obtinul in cursul acestuia. Declaratia pe proprie raspundere trebuie semnata de administrator si reprezinta forma eleganta de a-si asuma raspunderea pentru corectitudinea situatiilor financiare. 
     Ordinea de intocmire a acestor acte este aleatorie, pasii expusi fiind orientativi. Dupa ce se intocmesc documentele expuse mai sus (de la note explicative pana la declaratia pe proprie raspundere), acestea se listeaza, se semneaza de persoanele calificate, apoi se scaneaza alb-negru, se arhiveaza si apoi ne intoarcem la prima pagina a formularului pdf al bilantului, mai validam o data documentul si dupa ce suntem anuntati ca formularul a fost completat corect putem atasa arhiva creata un pic mai devreme. Imediat dupa asta, avem posibilitatea de a semna situatiile financiare cu semnatura electronica. Ultimul pas este urmatorul: intram pe site-ul www.e-guvernare.ro si depunem bilantul ca pe o declaratie obisnuita, iar dupa ce primim numarul de inregistrare, mergem pe site-ul http://www.anaf.ro/StareD112/ si vizualizam recipisa, o listam si o salvam pentru ca asta este dovada incontestabila a depunerii situatiilor financiare la ANAF.
     Formularul inteligent pentru bilant se gaseste aici. Termenul de depunere al bilantului aferent anului 2011 este 30 mai 2012 pentru societatile comerciale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu