vineri, 9 decembrie 2011

Cum se lucreaza in Revisal si cum se transmite la ITM?

     Deoarece modificarile legislative, de programe etc. genereaza o panica in randul contribuabililor sau, mai bine zis, in randul celor care lucreaza pentru angajatori. Pentru a veni in sprijinul persoanelor imputernicite sa completeze si sa transmita Registrul Electronic de Evidenta a Salariatilor - Revisal, va prezentam mai jos pasii pe care trebuie sa ii parcurgeti pentru a va indeplini aceasta sarcina.
     1. Registrul Electronic de Evidenta a Salariatilor se intocmeste in format electronic prin intermediul aplicatiei Revisal. Ultima versiune a acestui program este  5.0.8., pus la dispozitie de Inspectia Muncii pe data de 06.12.2011.Mai intai trebuie instalata noua versiune, kit-ul fiind descarcat de pe site-ul http://inspectiamuncii.ro/. Daca aveti instalata versiunea Revisal 5.0.6., trebuie sa o dezinstalati si sa instalati versiunea 5.0.8. Daca nu aveti nicio versiune de Revisal conform HG nr.500/2011 instalata pe calculator, trebuie doar sa descarcati kit-ul si sa instalati programul.
     2. La deschiderea aplicatiei Revisal aveti posibilitatea crearii angajatorului: meniul Registru >>> Inregistrare angajator nou >>> completati informatiile generale ale angajatorului (la denumire angajator treceti doar denumirea, fara forma SC si S.R.L./S.A. etc.) si dati clik pe butonul Continuare din partea dreapta jos a ecranului >>> completati celelalte date ale angajatorului care vi se cer in fereastra Informatii persoana juridica si apoi apasati clik pe butonul Continuare din partea dreapta jos a ecranului >>> verificati datele care apar pe ecran si daca toate sunt corecte dati clik pe butonul Salveaza din partea dreapta jos a ecranului; daca unele date sunt eronate, trebuie sa va intoarceti cu ajutorul butonului Inapoi si sa le corectati, urmand sa reveniti la fereastra curenta in acelasi mod in care ati parcurs pasii anteriori.
     3. Pentru a inregistra salariatii societatii trebuie sa selectati meniul Salariati din partea de sus a aplicatiei >>> selectati Inregistrare salariat >>> completati corect datele de identificare ale salariatului si cand sunteti sigur/sigura ca sunt corecte dati clik pe butonul Continuare >>> completati adresa din actul de identitate al salariatului si apoi butonul Continuare >>> verificati toate datele si apoi apasati butonul Salveaza.
     4. Dupa introducerea noului salariat prin etapa anterioara, programul genereaza automat fereastra Adaugare contract, in care trebuie completate cu atentie informatiile solicitate pe baza contractului individual de munca semnat de angajator si salariat, apoi se trece mai departe cu ajutorul butonului Continuare >>> in noua fereastra sunt solicitatea detaliile contractului (numar, data, data inceperii activitatii, functia) si dupa ce le-ati completat mergeti mai departe cu un clik pe butonul Continuare >>> se completeaza salariul in casuta aferenta si, daca este cazul, sporurile salariale (prin selectarea optiunii Adaugare spor >>> alegere Tip spor din lista rulanta >>> se scrie valoarea in lei a sporului sau, daca este un spor exprimat in procente, se bifeaza casuta Procent si mai sus se introduce valoarea procentuala a acestuia >>> Selecteaza) apoi se trece mai departe cu ajutorul butonului Continuare >>> se verifica toate datele completate anterior pe ecranul afisat de program si se data la care produce efectele contractul respectiv (noi am stabilit sa trecem aici data actului, in aceasta situatia a contractului) si daca totul este ok si apasa butonul Salveaza. Pentru a adauga alti salariati se parcurg aceeasi pasi, iar daca se doreste inregistrarea unui alt contract pentru acelasi salariat se selecteaza meniul Contracte >>> Inregistrare contract >>> continuarea este in etapele de mai sus.
     5. Pentru a transmite Revisal-ul catre ITM trebuie sa selectati meniul Registru >>> optiune Generare registru >>> apasati butonul Salveaza din partea dreapta jos a ecranului >>> alegeti locatia in care vreti sa salvati registrul apoi butonul OK, iar dupa salvare va va aparea fereastra Registru angajator generat cu succes si trebuie sa dati OK. Accesati site-ul https://reges.inspectiamuncii.ro/ >>> dati clik pe patratelul Acces portal versiune conforma cu HG 500/2011 >>> completati codul fiscal al firmei si parola obtinute de la ITM si apoi apasati butonul Autentificare. Va apare un ecran cu detaliile angajatorului in partea dreapta jos pentru care vreti sa transmiteti registrul. In partea de mijloc sus este optiunea Preluare registru in format .rvs; trebuie sa dati clik pe folderul galben pozitionat deasupra textului Preluare registru >>> selectati calea unde ati salvat registrul in etapa anterioara si apoi apasati butonul Preluare registru.
     6. Pentru a verifica ce ati transmis, selectati meniul Raport preluari din partea dreapta sus a ecranului afisat. Acolo puteti observa ca pagina este impartita in doua parti: Istoric preluari si Istoric erori. Dupa ce trec de la 5 minute pana la o ora, registrul transmis de dvs se va incarca si va aparea mai jos de Istoric preluari sub forma unei linii care are cod incarcare, data incarcarii, nume fisier, dimeniunea fisierului in KB (de obicei este 10 KB), categorie, CUI/CIF/CNP, denumire angajator. Pentru a detalia registrul transmis, trebuie sa dati clik pe aceasta linie si vor aparea toti salariatii societatii pentru care ati transmis registrul, iar pentru a vedea detaliile trebuie sa dati clik pe semnul plus din dreptul fiecarui salariat.
     Cu detaliile referitoare la modul de operare a actelor aditionale si a diverselor modificari la contractele individuale de munca vom reveni in viitorul apropiat, prin intermediul unui nou articol pentru dvs.


joi, 8 decembrie 2011

Cum se instaleaza Revisal 5.0.8.?

     Pe data de 06.12.2011 Inspectia Muncii a postat pe site-ul oficial noua versiune a aplicatiei Revisal 5.0.8. Aceasta contine posibilitatea introducerii sporurilor salariale atat in valoarea procentuala, cat si in valoare numerica, in functie de cum este specificat in contractul individual de munca semnat intre angajator si salariat. De asemenea, odata cu instalarea noii versiuni, se realizeaza o corectie a codurilor COR conform clasificarilor compatibile ISCO 08, reglementata prin Ordinul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr.1832 di 06.07.2011/ Institutul National de Statistica nr.856 din 11.07.2011.
     Sunt doua posibilitati de instalare a noii versiuni de Revisal. Prima este:
- trebuie sa fie instalata pe calculator versiunea Revisal 5.0.6., in care s-au completat toate informatiile necesare;
- se retine locatia (calea) exacta unde este instalat Revisal 5.0.6.;
- se dezinstaleaza versiunea Revisal 5.0.6.;
- se descarca noua versiune a aplicatiei Revisal 5.0.8. de pe site-ul http://inspectiamuncii.ro/;
- se instaleaza noua versiune a aplicatiei Revisal 5.0.8. pe calculator, in acelasi folder in care a fost instalata si versiunea anterioara Revisal 5.0.6.;
- se deschide aplicatia Revisal 5.0.8.si se poate lucra.
     A doua procedura de instalare a noii versiuni este urmatoarea:
- trebuie sa fie instalata pe calculator versiunea Revisal 5.0.6., in care s-au completat toate informatiile necesare;
- se salveaza baza de date din versiunea Revisal 5.0.6. din meniul Instrumente al aplicatiei;
- se dezinstaleaza versiunea Revisal 5.0.6.;
- se descarca noua versiune a aplicatiei Revisal 5.0.8. de pe site-ul http://inspectiamuncii.ro/;
- se instaleaza noua versiune a aplicatiei Revisal 5.0.8. pe calculator;
- se deschide aplicatia Revisal 5.0.8. si se creeaza o societate-test, pentru ca altfel nu se activeaza meniul Instrumente;
- se selecteaza meniu Instrumente >>> se restaureaza baza de date salvata anterior din versiunea Revisal 5.0.6.
      Dupa realizarea tuturor pasilor descrisi mai sus se poate verifica daca au fost actualizate codurilor COR. Opinia noastra este ca dupa instalarea noii versiuni Revisal 5.0.8. sa se genereze registrul salariatilor al societatii (fisierul .rvs) si sa fie transmis online pe site-ul https://reges.inspectiamuncii.ro/ pana pe data de 15.12.2011, chiar daca nu au aparut modificari de alt gen, pentru ca este o actualizare impusa, dar nu exista precizari referitoare la obligatia angajatorilor de a transmite catre ITM aceste actualizari intr-un termen anume.Pe langa acestea, de la 01.01.2012 vechile coduri COR nu vor mai fi valabile.




Portalul ANAF va fi nefunctional pe 10 decembrie 2011

     Pe data de 10.12.2011, in intervalul orar 09.00-17.00, portalul ANAF nu va functiona din cauza efectuarii unor lucrari de intretinere, conform unui anunt lansat pe site-ul http://www.anaf.ro/public/wps/portal/ANAF.

miercuri, 7 decembrie 2011

Noua versiune a aplicatiei Revisal 5.0.8.

     Inspectia Muncii a pus la dispozitia angajatorilor noua versiune a Revisal-ului conform ultimelor modificari aduse prin HG nr.1105/2011. Aceasta versiune permite introducerea si actualizarea sporurilor salariale atat in valoare procentuala, cat si numerica, conform prevederilor contractelor de munca semnate intre salariati si angajator; actualizarea nomenclatorului COR conform clasificarii compatibile ISCO 08; preluarea datelor din versiunea anterioara a Revisal-ului 5.0.6.; generarea registrului in format .rvs pentru a fi transmis catre ITM pe site-ul https://reges.inspectiamuncii.ro/; validarea registrului general de aplicatiile proprii de gestiune a salariatilor, pe baza specificatiilor tehnice puse la dispozitie de Inspectia Muncii.
     Termenul pana la care toti angajatorii au avut salariati la data de 01.08.2011 trebuie sa transmita Revisal-ul nou este de 15.12.2011. Daca s-a transmis deja fisierul .rvs din versiunea 5.0.6., nu este necesara retransmiterea bazei de date din versiunea 5.0.8. daca nu au aparut modificari (contracte de munca, modificari ale contractelor, incetari de contracte, suspendari etc.). Trebuie acordata o mare atentie codurilor COR aferente functiilor salariatilor. Daca exista coduri vechi, neactualizate, acestea trebuie modificate conform legislatiei la zi, activitate permisa de versiunea Revisal 5.0.8.
     Mai multe detalii pe site-ul http://inspectiamuncii.ro/.

vineri, 2 decembrie 2011

Ridicarea carnetelor de munca de la ITM

     In pofida faptului ca ridicarea cartilor de munca si predarea acestora catre salariati trebuia sa se faca pana pe data de 30.06.2011, Inspectoratele Teritoriale de Munca nu au finalizat pana la acea data completarea cartilor. Asadar, neoficial, s-a prelungit termenul la care se pot ridica aceste acte de la ITM, dar nu si termenul pe care trebuia sa il respecte fiecare angajator ca sa le predea salariatilor pe baza de Proces verbal de predare.
     Reprezentantii ITM au trimis mail-uri pentru a invita o parte din angajatori sa ridice carnetele de munca sau au sunat. Alti angajatori nu au fost anuntati sub nicio forma ca pot sa-si exercite aceasta obligatie, dar daca se duc la ITM in aceasta perioada carnetele sunt foarte probabil pregatite. Modalitatea de ridicare este foarte simpla: daca merge administratorul, are nevoie doar de stampila firmei, iar daca este imputernicita o alta persoana, aceasta are nevoie de imputernicire, copia dupa actul de identitate si stampila societatii pentru care ia carnetele de munca.
      La ITM Iasi, programul de ridicare a cartilor de munca este de luni pana vineri in intervalul orar 08.30-15.00, la ghiseul 1 si 2 de la parterul unitatii. Din cate s-a putut observa, majoritatea documentelor sunt arhivate intr-un birou de la parter, astfel incat dureaza maxim 5 minute toata procedura pentru un angajator.

joi, 1 decembrie 2011

Depunerea declaratiilor online intrerupta

     Ministerul Finantelor Publice a anuntat ca in perioada 30.11.2011, ora 12.00 - 2.12.2011, ora 11.00, se vor realiza lucrari de mentenanta ale site-ului oficial. Astfel, nu se pot depune declaratiile pe cale electronica si, foarte probabil, nici la ghiseu.
     Dupa finalizarea lucrarilor de mententanta, declaratiile 100 (Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat), 300 (Decontul privind taxa pe valoarea adaugata) si 710 (Declaratie rectificativa) aferente perioadelor de raportare incepand cu luna noiembrie 2011 vor putea fi depuse doar pe portalul www.e-guvernare.ro si doar pe noi versiuni de soft, publicate pe portalul ANAF.
     Pe site-ul oficial ANAF sunt deja postate noile versiuni ale declaratiilor (detalii), precum si ghidurile de depunere ale acestora. De asemenea, exista o versiune actualizata a Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (112) la data de 30.11.2011, care se gaseste aici.
     Toate formularele actualizate in format .pdf se gasesc si pe pagina Model declaratii de pe acest blog.

La multi ani, Romania!