joi, 28 iulie 2011

Cursul valutar pentru inregistrarea tranzactiilor in valuta si pentru reevaluarea lunara

     Pentru inregistrarea contabila a tranzactiilor economice exprimate in valuta se utilizeaza cursul valutar din ultima zi bancara anterioara operatiunii, comunicat de BNR. 
     Spre deosebire de aceasta situatie, reevaluarea lunara a creantelor si datoriilor in valuta sau a caror decontare se face in functie de cursul valutar al unei valute se face utilizand cursul valutar din ultima zi bancara a lunii, comunicat de BNR.
     Afirmatiile de mai sus au la baza art.8 din  Ordinul 864/2010 privind unele aspecte referitoare la intocmirea raportarilor anuale si a situatiilor financiare anuale:
"Art. 8. -(1) Cursul de schimb utilizat pentru evaluarea lunara efectuata incepand cu 1 ianuarie 2010, potrivit Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009, este cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ultima zi bancara a lunii in cauza. 
(2) Potrivit pct. 185 alin. (5) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009, cursul de schimb utilizat pentru evidentierea in contabilitate a tranzactiilor in valuta este cursul de schimb de la data efectuarii operatiunii respective. In vederea asigurarii unui tratament contabil unitar, prin curs de schimb de la data efectuarii operatiunii se intelege cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ultima zi bancara anterioara operatiunii, disponibil ca informatie la momentul efectuarii operatiunii (incasare, plata, emitere de documente). 
(3) Pentru ultima zi a lunii se efectueaza atat contabilizarea tranzactiilor in valuta, cat si evaluarea lunara la cursul Bancii Nationale a Romaniei, utilizandu-se  
   a) pentru contabilizarea tranzactiilor efectuate in ultima zi a lunii, cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ultima zi bancara anterioara operatiunii, potrivit alin. (2);  
   b) cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei din ultima zi bancara a lunii in cauza, pentru evaluarea creantelor si datoriilor in valuta, a disponibilitatilor in valuta si a altor valori de trezorerie, cum sunt titlurile de stat in valuta, acreditivele si depozitele in valuta, existente in sold la sfarsitul lunii, potrivit alin. (1). De exemplu, o societate comerciala care in data de 31 martie 2010 vinde la export marfuri in valoare de 10.000 euro, evidentiaza in contabilitate venituri din vanzarea marfurilor in suma de 10.000 euro x 4,1600 lei/euro (cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei in data de 30 martie 2010, ultima zi bancara anterioara operatiunii de vanzare din data de 31 martie 2010), reprezentand 41.600 lei. Creanta nedecontata la finele lunii martie 2010, in suma de 10.000 euro, este evaluata in contabilitate la cursul de 4,1900 lei/euro (cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei in data de 31 martie 2010, ultima zi bancara a lunii in cauza), reprezentand 41.900 lei. Astfel, din evaluarea creantei la 31 martie 2010 rezulta diferente favorabile in suma de 300 lei, recunoscute in contabilitate ca venituri din diferente de curs valutar. Mentionam ca in acest exemplu informatiile referitoare la cursul de schimb al pietei valutare sunt luate cu titlu exemplificativ."



vineri, 8 iulie 2011

Continutul minim al chitantei

     Conform Ordinului nr.3512/2008, continutul minim al chitantei este urmatorul:
  • denumirea unitatii, codul de identificare fiscala, numarul de inregistrare la oficiul registrului comertului, sediul (localitatea, strada, numarul), judetul;
  • denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmiii formularului;
  • numele si prenumele persoanei fizice care depune sume si ce reprezinta acesta sau, dupa caz, denumirea unitatii, codul de identificare fiscala, numarul de inregistrare la oficiul registrului comertului, sediul (localitatea, strada, numarul), judetul persoanei juridice;
  • suma in cifre si litere;
  • semnatura casierului.
     Cu toate ca la prima impresie pare ca acest continut minim este si suficient, Legea societatilor comerciale nr.31/1990 cu modificarile si completarile ulterioare, in art.74, prevede urmatoarele:
   1. In orice factura, oferta, comanda, tarif, prospect si alte documente intrebuintate in comert, emanand de la o societate, trebuie sa se mentioneze denumirea, forma juridica, sediul social, numarul din registrul comertului si codul unic de inregistrare. Sunt exceptate bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice, care vor cuprinde elementele prevazute de legislatia din domeniu.
   3. In documentele prevazute la alin.1, daca acestea provin de la o societate cu raspundere limitata, se va mentiona si capitalul social, iar daca ele provin de la o societate pe actiuni sau in comandita pe actiuni, se vor mentiona atat capitalul social subscris, cat si cel varsat.
   4. In situatia in care documentele prevazute la alin.1 sunt emise de o sucursala, acestea trebuie sa mentioneze si oficiul registrului comertului la care a fost inregistrata sucursala si numarul ei de inregistrare.
   5. Daca societatea detine o pagina de internet proprie, informatiile prevazute la alin.1 si alin.3 vor fi publicate si pe pafina de internet a societatii.
     Incalcarea prevederilor art.74 din Legea societatilor comerciale constituie contraventie si este sanctionata cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei.




REVISAL modificat conform HG nr.500/2011

     Inspectia Muncii a publicat spre consultare specificatiile tehnice aferente REVISAL-ului ce va fi modificat conform HG nr.500/2011. Termenul limita pana la care se pot face propuneri si sugestii este de 15 iulie 2011 pe adresa de mail propuneri.registru@inspectiamuncii.ro. 
     De asemenea, se mentioneaza ca documentele puse la dispozitie se adreseaza in mod special angajatorilor care utilizeaza aplicatii proprii pentru completarea registrului electronic de evidenta a salariatilor. De aici se poate interpreta faptul ca sugestiile referitoare la forma si continutul REVISAL-ului pus la dispozitia angajatorilor de catre Inspectia Muncii e posibil sa nu aiba vreo valoare, ceea ce este destul de grav din cauza unor erori de programare majore, una din ele fiind urmatoarea: 
  • corectiile operate in REVISAL nu modifica operatiunea ce se doreste a fi modificata: de exemplu, daca un contract de munca a fost operat ca incetat din greseala conform art. 79 (demisie), apoi se face corectia conform art.55, lit.b (acordul partilor), programul arata corectia ca fiind efectuata, dar verificand in Registrul General de Evidenta a Salariatilor din meniul Management se poate vedea clar ca acea corectie nu apare ca fiind realizata si nici transmiterea catre ITMonline nu are vreo valoare, in baza lor de date figurand prima varianta a incetarii contractului individual de munca.
      Informatii suplimentare pot fi gasite pe site-ul oficial al Inspectiei Muncii www.inspectiamuncii.ro.

Furnizori de servicii de certificare

     Certificatele digitale necesare semnarii si depunerii electronice a declaratiilor fiscale pot fi achizitionate de la unul dintre urmatorii furnizori:
     Bancile din Romania nu furnizeaza certificate digitale, ci doar intermediaza achizitia acestora.

SISTEMUL de raportare contabila la 30 iunie 2011 a operatorilor economici

SISTEMUL
de raportare contabila la 30 iunie 2011 a operatorilor economici
(OMFP 2234/2011 publicat in MOF nr. 483/07.07.2011)

A. Norme metodologice privind întocmirea si depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2011
1. Generalitati
1.1. Entitatile care aplica Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de forma de organizare si forma de proprietate, si care îndeplinesc conditiile prevazute la art. 1 alin. (2) din ordin au obligatia sa întocmeasca si sa depuna raportari contabile la 30 iunie 2011 la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice.
1.2. Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, prevederile pct. 1.1 se aplica si subunitatilor înregistrate în România care apartin unor persoane juridice cu sediul în strainatate, indiferent de exercitiul financiar ales, în conditiile legii.
1.3. Pentru întocmirea raportarilor contabile la 30 iunie 2011, încadrarea în criteriul prevazut la art. 1 alin. (2) din ordin se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale ale exercitiului financiar precedent, respectiv a balantei de verificare încheiate la finele exercitiului financiar precedent, utilizându-se cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a României, valabil la data încheierii exercitiului financiar precedent.
1.4. Entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, verifica încadrarea în criteriul prevazut la art. 1 alin. (2) din ordin pe baza indicatorilor determinati conform ultimelor situatii financiare anuale, respectiv a balantei de verificare încheiate la finele ultimului exercitiu financiar, utilizându-se cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a României, valabil la data încheierii exercitiului financiar respectiv.
1.5. Entitatile pot depune raportarile contabile la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, potrivit prevederilor Hotarârii Guvernului nr. 627/1995 privind îmbunatatirea disciplinei depunerii bilanturilor contabile si a altor documente cu caracter financiar-contabil si fiscal, de catre operatorii economici si alti contribuabili.
2. Prezentarea si modul de completare a raportarilor contabile la 30 iunie 2011
2.1. Entitatile întocmesc si depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice raportari contabile la 30 iunie 2011 care cuprind urmatoarele formulare:
a)Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii (cod 10);
b)Contul de profit si pierdere (cod 20);
c)Date informative (cod 30).
2.2. Entitatile completeaza datele de identificare (denumirea entitatii, adresa, telefonul si numarul de înmatriculare la registrul comertului), precum si datele referitoare la încadrarea corecta în forma de proprietate si codul unic de înregistrare fara a folosi prescurtari sau initiale. În casute se vor trece codurile care delimiteaza încadrarea entitatilor.
2.3. Necompletarea corecta pe prima pagina a formularului „Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii“ cu datele prevazute mai sus conduce la imposibilitatea identificarii entitatii si, în consecinta, se considera ca raportarea contabila la 30 iunie 2011 nu a fost depusa, entitatea fiind sanctionata potrivit prevederilor art. 42 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
2.4. Entitatile completeaza codul privind activitatea, cod format din 4 cifre (clase de activitati), din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotarârea Guvernului nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare. Prevederile referitoare la completarea formei de proprietate vor fi avute în vedere si de subunitatile înregistrate în România care apartin unor persoane juridice cu sediul în strainatate si care vor completa forma de proprietate corespunzatoare societatilor comerciale carora le apartin. Societatile comerciale care, potrivit actului constitutiv, reprezinta filiale ale unor societati comerciale cu capital integral sau majoritar de stat completeaza la forma de proprietate codul 15, respectiv 16, dupa caz.
2.5. Formularul „Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii“ prezinta, în forma sintetica, elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, grupate dupa natura si lichiditate, respectiv dupa natura si exigibilitate.
2.6. Formularul „Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii“ se întocmeste pe baza balantei de verificare a conturilor sintetice la data de 30 iunie 2011, puse în acord cu soldurile din balanta conturilor analitice, încheiata dupa înregistrarea tuturor documentelor în care au fost consemnate operatiunile financiar-contabile aferente perioadei de raportare.
Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic completeaza formularul „Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii“ cu informatiile corespunzatoare datelor de la 1 ianuarie 2011 si 30 iunie 2011.
2.7. Formularul „Contul de profit si pierdere“ cuprinde cifra de afaceri neta, veniturile realizate si cheltuielile efectuate, precum si rezultatele financiare obtinute (profit sau pierdere), preluate din conturile de venituri si cheltuieli cuprinse în balanta de verificare la 30 iunie 2011.
2.8. Datele care se raporteaza în formularul „Contul de profit si pierdere“ sunt cumulate de la începutul anului pâna la sfârsitul perioadei de raportare. Rândul 66 se completeaza numai de catre microîntreprinderi, încadrate ca atare potrivit Codului fiscal, cu suma reprezentând impozitul pe venitul acestora.
Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic completeaza formularul „Contul de profit si pierdere“ cu informatiile corespunzatoare perioadelor 1 ianuarie 2010-30 iunie 2010, respectiv 1 ianuarie 2011-30 iunie 2011.
2.9. Entitatile înscriu în formularul „Contul de profit si pierdere“, la rândul 19 „Salarii si indemnizatii“, toate cheltuielile reprezentând drepturi salariale. La acelasi rând va fi cuprinsa si contravaloarea tichetelor de masa acordate salariatilor în baza prevederilor Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceste informatii sunt prezentate, de asemenea, la rândul 38 din formularul „Date informative“ (cod 30).
2.10. În formularul „Date informative“, la rândurile 01 si 02 coloana 1, persoanele juridice care au în subordine subunitati vor înscrie cifra 1, indiferent de numarul acestora.
2.11. La rândurile privind platile restante din formularul „Date informative“ se înscriu sumele de la sfârsitul perioadei de raportare care au depasit termenele de plata prevazute în contracte sau acte normative.
2.12. Raportarile contabile la 30 iunie 2011 sunt semnate de persoanele în drept, cuprinzând si numele în clar al acestora.
Rândul corespunzator calitatii persoanei care a întocmit raportarile contabile se completeaza astfel:
– directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana împuternicita sa îndeplineasca aceasta functie, potrivit legii;
– persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din România.
Prin alta persoana împuternicita sa îndeplineasca aceasta functie se întelege orice persoana angajata, potrivit legii, care îndeplineste conditiile prevazute de Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Raportarile contabile la 30 iunie 2011 se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.
2.13. Persoanele juridice prevazute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care au în subordine sucursale sau alte subunitati fara personalitate juridica, verifica si centralizeaza informatiile aferente acestora, întocmind raportarile contabile la 30 iunie 2011, cu respectarea prevederilor din prezentul ordin.
2.14. Formatul electronic al raportarilor contabile la 30 iunie 2011, continând formularistica necesara si programul de verificare cu documentatia de utilizare aferenta, se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor Publice.
2.15. Programul de asistenta este pus la dispozitia entitatilor gratuit de unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sau poate fi descarcat de pe serverul web al Ministerului Finantelor Publice, de la adresa www.mfinante.ro
2.16. Entitatile depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, pe suport magnetic, raportarile contabile la 30 iunie 2011, împreuna cu raportarile contabile listate cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor Publice, semnate si stampilate, potrivit legii.
2.17. Formularele care compun raportarile contabile la 30 iunie 2011 se completeaza în lei.
2.18. Operatorii economici care nu au desfasurat activitate de la data înfiintarii pâna la 30 iunie 2011, cei care în tot semestrul I 2011 s-au aflat în inactivitate temporara, precum si persoanele juridice care se afla în curs de lichidare, potrivit legii, nu întocmesc raportari contabile la 30 iunie 2011.
3. Termenul pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2011
3.1. Raportarile contabile la 30 iunie 2011 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice pâna cel mai târziu la data de 16 august 2011.
3.2. Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2011 în conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
4. Completarea raportarilor contabile la 30 iunie 2011 de catre entitati se efectueaza folosindu-se planul de conturi general prevazut la cap. IV din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.