luni, 28 februarie 2011

Procedura de declarare a impozitului pe venitul din salarii pentru sediile secundare

     Pana la data de 31.12.2010, intreprinderile care aveau infiintate sedii secundare unde activau minim 5 angajati erau obligate sa declare impozitul pe veniturile din salarii la organul fiscal la care erau inregistrate respectivele sedii secundare. 
      De la 01.02.2011, conform art.1 din Ordinului nr.52 din 19.01.2011, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr.68 din 26.01.2011, se anuleaza obligatia de declarare a impozitului pe venitul din salarii din vectorul fiscal al sediilor secundare cu minimum 5 angajati. De asemenea, se inscrie din oficiu obligatia de declarare a impozitului pe venitul din salarii din vectorul fiscal al contribuabililor platitori de salarii care, la data de 01.02.2011, nu au inscrisa in vectorul fiscal aceasta obligatie declarativa.
      Incepand cu 01.02.2011 s-a transferat evidenta indeplinirii obligatiilor declarative privind impozitul pe venitul din salarii de la organele fiscale la care sunt inregistrate sediile secundare cu minim 5 angajati la organul fiscal competent pentru administrarea contribuabilului care a infiintat respectivele sedii secundare (art.2, Ordinul nr.52/19.01.2011). Declararea si corectarea impozitului pe venitul din salarii datorat de aceste sedii secundare aferent unor perioade de raportare anterioare datei de 01.01.2011 se face de catre contribuabilul care le-a infiintat, la organul fiscal competent pentru administrarea acestuia, prin formularul 100 Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat, la care se ataseaza Situatia privind impozitul pe venitul din salarii, defalcat pe sedii secundare, aferent unor perioade de raportare anterioare datei de 01.01.2011 (anexa nr.1 la Ordinul nr.52/19.01.2011) si formularul 710 Declaratie rectificativa, la care se ataseaza Situatia privind rectificarea impozitul pe venitul din salarii, defalcat pe sedii secundare, aferent unor perioade de raportare anterioare datei de 01.01.2011 (anexa nr.2 la Ordinul nr.52/19.01.2011). Astfel, pentru perioade anterioare datei de 01.01.2011, obligatia de plata pentru impozitul pe venitul din salarii se declara cumulat, intr-un singur formular, atat pentru activitatea sediilor secundare, cat si pentru activitatea sediului principal al entitatii care le-a infiintat.
     Pentru perioada de raportare ianuarie 2011, impozitul pe venitul din salarii s-a declarat prin formularul 112 Declaratia unica privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitul pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, individualizat pentru sediul principal si pentru sediile secundare. 
     Plata impozitului pe venitul din salarii se face in contul unic Venituri ale bugetului de stat - sume incasate pentru bugetul de stat in contul unic, in curs de distribuire, iar stingerea obligatiilor fiscale datorate de contribuabil se va realiza proportional cu impozitul datorat pentru sediul principal, respectiv pentru sediile secundare inregistrate (conform OPANAF nr.1752/23.02.2011, in curs de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei). Modul de distribuire a impozitului pe venitul din salarii stins, atat pe sediul principal, cat si pe fiecare dintre sediile secundare, se comunica, in sistem informatic, de catre organul fiscal competent, unitatii de trezorerie a statului la care este arondat acesta.
    

vineri, 25 februarie 2011

Adresele ghiseelor finantelor publice din Iasi pentru depunerea Declaratiei unice 112

     Ministerul Finantelor Publice a suplinit numarul ghiseelor unde se pot depune Declaratiile unice 112. Astfel, in Iasi, contribuabilii pot depune declaratiile in urmatoarele locatii:
  • Agentia Finantelor Publice Iasi - str. Anastasie Panu nr.26A
  • Agentia Finantelor Publice Comunala Iasi - bd.Stefan cel Mare nr.47-49
  • Casa Judeteana de Pensii Iasi - str.Anastasie Panu nr.17-19, loc Ghica-Voda nr.2A-2B
  • Agentia Judeteana de Ocupare a Fortei de Munca -str.Cucu nr.1
  • Casa de Asigurari de Sanatate Iasi - str.Gh.Asachi nr.18-20
    Termenul de depunere a Declaratiei unice 112 este de 25.02.2011 pentru luna de raportare ianuarie 2011.
    

duminică, 20 februarie 2011

Formulare declaratii fiscale in format .pdf

     Pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) au fost postate formulare in format .pdf pentru declaratiile:
  • 100-Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat;
  • 101-Declaratie privind impozitul pe profit;
  • 102-Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale;
  • 103-Declaraţie privind accizele;
  • 112-Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate;
  • 120-Decont privind accizele;
  • 130-Decont privind impozitul la titeiul din productia interna;
  • 300-Decont de taxa pe valoarea adaugata;
  • 301-Decont special de taxa pe valoarea adaugata;
  • 390-Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri;
  • 710-Declaratie rectificativa.
     Ultima actualizare a fost facuta pe data de 17.02.2011. 
     Declaratia 112 se utilizeaza incepand cu perioada de raportare ianuarie 2011, cu termen de depunere 25.02.2011, nemaifiind cazul depunerii declaratiilor 100 si 102, deoarece declaratia unica cuprinde:
  • impozitul pe veniturile din salarii;
  • impozitul pe veniturile din pensii;
  • impozit pe veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe, definite potrivit art.7 din Legea nr.571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • impozit pe veniturile rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil;
  • contributiile sociale.     

miercuri, 16 februarie 2011

Valoare unui tichet de masa va fi de 9 lei de la 01.03.2011

     De la 01.03.2011, valoarea nominala a unui tichet de masa va fi de 9 lei, conform art.1 din Ordinul ministrului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr.959/2011, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr.111/11.02.2011.

duminică, 13 februarie 2011

Obligativitatea utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale


Conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.28/1999, actualizata ultima data prin Ordonanta Guvernului nr.47/2007, ce prevede obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale in cazul in care realizeaza livrari de bunuri cu amanuntul si/sau prestari de servicii direct catre populatie. La fiecare vanzare de bunuri/prestare de servicii, agentii economici trebuie sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le predea clientilor, iar daca acestia cer factura pentru bunurile/serviciile achizitionate, se va emite si acest document, care va cuprinde toate produsele vandute/serviciile prestate, completandu-se la urma si faptul ca este o factura emisa conform bonului fiscal cu numarul si data respectiva.
Articolul 2 din OUG nr.28/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede exceptiile de la obligativitatea utilizarii caselor de marcat:
a) comertul ocazional cu produse agricole efectuat de producatorii agricoli individuali in piete, targuri, oboare sau alte locuri publice autorizate, livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate, precum si activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
b) serviciile de alimentatie publica efectuate in mijloace de transport public de calatori;
d) vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
e) transportul public de calatori pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul;
f) activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;
g) activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii, precum si cele efectuate prin intermediul automatelor de schimb valutar;
h) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
i) vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;
k) comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;
l) serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
m) vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism, definite potrivit legii;
n) furnizarea la domiciliul clientului a energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de Internet;
o) efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;
p) serviciile medicale cu plata prestate la domiciliul sau la locul de munca al clientului.
Bonurile fiscale emise de apartele de marcat electronice fiscale trebuie sa fie completate cu urmatoarele elemente minime obligatorii (conform art.4, alin.1, OUG nr.28/1999):
  • Denumirea operatorului economic; 
  • Codul fiscal al operatorului economic;
  • Adresa de la locul de instalare a aparutului de marcat electronic fiscal;
  • Logotipul si seria fiscala a aparatului;
  • Numarul de ordine, data si ora emiterii;
  • Denumirea fiecarui bun livrat si/sau serviciu prestat;
  • Pretul sau tariful unitar;
  • Cantitatea;
  • Valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv taxa pe valoare adaugata(TVA), cu indicarea cotei de taxa; 
  • Valoarea totala a bonului, inclusiv TVA;
  • Valoarea totala a TVA pe cote de taxa, cu indicarea nivelui de cota;
  • Valoarea totala a operatiunilor scutite de TVA, precum si valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a TVA, daca este cazul.
La sfarsitul fiecarei zile, operatorul economic este obligat sa genereze raportul fiscal de inchidere zilnica, care trebuie sa contina urmatoarele elemente (conform art.4, alin.3, OUG 28/1999):
  • Denumirea operatorului economic;
  • Codul fiscal al operatorului economic;
  • Adresa de la locul de instalare a aparutului de marcat electronic fiscal;
  • Logotipul si seria fiscala a aparatului;
  • Numarul de ordine numerotat progresiv, data si ora emiterii;
  • Numarul de bonuri emise in ziua respectiva;
  • Valoarea totala a operatiunilor efectuate si totalul TVA, cu precizarea nivelului cotei, valoarea totala a operatiunilor scutite de TVA, precum si valoarea taxelor care nu se cuprind in baza de impozitare a TVA.
Necompletarea bonurilor fiscale cu elementele minime obligatorii mentionate mai sus se sanctioneaza cu amenda ce poate fi cuprinsa intre 2.000 lei si 4.000 lei.
La inceputul fiecarei zile, administratorul si/sau angajatii unitatii trebuie sa introduca in aparatele de marat electronice fiscale soldul initial reprezentand monedele/bancnotele divizionare necesare pentru a da restul clientilor (conform art.4, alin.6, lit.e, OUG nr.28/1999). Nerespectarea acestei prevederi se sanctioneaza cu o amenda intre 8.000 lei si 10.000 lei.
Operatorii economici care nu se doteaza cu aparate de marcat electronice fiscale si nu emit bonuri fiscale pentru toate bunurile vandute/serviciile prestate vor fi sanctionati cu amenda in valoare de minim 8.000 lei si maxim 10.000 lei.
Conform  art.4, alin.9, OUG nr.28/1999, utilizatorii si furnizorii consumabilelor pentru aparatele de marcat electronice fiscale raspund solidar pentru nerespectare prevederilor referitoare la tipul si caracteristicile tehnice ale consumabilelor folosite/furnizate, precum si la conditia privind mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare stabilita.